SAVI® staat voor ‘Systeem voor het Analyseren van Verbale Interactie’. Het is een krachtig instrument om communicatiepatronen te herkennen en veranderen. Anders gezegd: SAVI® helpt je te begrijpen wat er misgaat tijdens gesprekken en overleggen. Zodat die productiever en bevredigender worden. In organisaties zorgt SAVI® voor meer resultaat en een positieve werksfeer.
SAVI is ontwikkeld door Yvonne Agazarian en Anita Simon, gebaseerd op verschillende (wetenschappelijke) theorieën. De methode is een geregistreerd handelsmerk van SAVI Communications LLC. Dat betekent dat niet iedereen zich zomaar ‘SAVI-trainer’ mag noemen; er zijn slechts 4 gecertificeerde SAVI®-trainers in Nederland.
De SAVI-methode is om verschillende redenen uniek:
- SAVI focust op verbaal gedrag en patronen zien. Het gaat dus níet om persoonlijkheid of ‘schuld’. De methode oordeelt niet.
- SAVI let op woorden en Toon. Dus niet alleen op wat, maar ook op hoe iets gezegd wordt.
- Iedereen kan SAVI leren. Je hoeft er geen psycholoog of iets dergelijks voor te zijn.
Wanneer zet je SAVI® in?
SAVI kun je inzetten bij al je gesprekken: met collega’s en andere zakelijke contacten, maar óók met familie en vrienden. Vaak mislukken die gesprekken, omdat er – ongemerkt – allerlei communicatiepatronen spelen. Bijvoorbeeld:
- Klagen
- ‘Ja-maren’
- Meningen stapelen
- Elkaar beschuldigen
- Elkaars ideeën afkraken
- Steeds in de verdediging schieten
Herken jij dit soort ineffectieve gesprekspatronen? Heb je regelmatig gesprekken waar je een slecht gevoel aan overhoudt? Of overleggen op het werk waarin maar geen besluiten worden genomen? Dan is SAVI® een doortastend middel om:
- Beter te leren luisteren
- Inzicht te krijgen in wat er precies verkeerd gaat
- Ongewenste patronen te doorbreken
Zo worden al je gesprekken en overleggen productiever en bevredigender.
Wat kan SAVI voor jou, je team en organisatie betekenen?
In teams en organisaties ontwikkelen zich – veelal ongemerkt – tal van communicatiepatronen. Die hebben impact op de productiviteit en kunnen voor een negatieve werksfeer zorgen.
SAVI helpt in eerste instantie om ná gesprekssituaties inzicht te krijgen: wat ging er mis?
Maar zit SAVI eenmaal goed tussen je oren? Dan kun je de technieken tijdens gesprekken en overleggen gebruiken: zodra zich een niet-productief communicatiepatroon begint te ontwikkelen, kun je dit herkennen, stoppen en veranderen.
Tot slot kun je SAVI gebruiken om gesprekken voor te bereiden. Het instrument kent praktische strategieën om veelvoorkomende valkuilen te vermijden, en duidelijk(er) te communiceren.
Zo helpt SAVI bij communicatie tussen collega’s, in teams en bij andere zakelijke contacten. Maar het helpt individuen ook om innerlijke patronen te herkennen en doorbreken. Zo versterk je je persoonlijk leiderschap.
Aan de slag met SAVI
SAVI is een waardevol instrument voor leidinggevenden, projectmanagers, voorzitters, teamleden, docenten, trainers, coaches, adviseurs en technici. En het mooie is: iedereen kan het leren.
Willen jullie ermee aan de slag? Dat kan op 3 manieren:
- SAVI-Training (open en incompany)
Ontdek de krachtige technieken van SAVI®, individueel of met je hele team. De training is vooral praktisch: wat heb jij aan SAVI® en hoe zet je het in voor, tijdens en na gesprekken? - SAVI-Workshop (op een congres of vakdag)
Maak kennis met SAVI® en ontdek wat dit instrument kan betekenen voor jullie organisatie. De ideale SAVI®-proeverij voor op een zakelijk evenement. - SAVI-Teamcoaching (van jullie teamoverleg)
Krijg objectieve feedback en advies op basis van de communicatiepatronen die nu in jullie team spelen. Met als resultaat: betere communicatie en een effectiever team.